Budapest ad otthont a
II. European Pro Bono Summitnak
A civil szervezetek közel negyede elsősorban
a marketingtámogatás iránt érdeklődik egy friss kutatás eredményei alapján. A
felméréséből kiderül az is, hogy nemzetközileg minden harmadik pro bono program
elindítása a kereskedelmi bankoknak köszönhető. Októberben Budapest ad otthont a második European Pro Bono Summitnak, amelyen
többek között arra is fény derül, hogy a különböző országokban működő közvetítő
szervezetek milyen tudásterületeken, milyen iparági szereplőknek, milyen típusú
pro bono programok segítségével nyújtanak támogatásokat. A kétnapos csúcsra több
mint 20 országból érkeznek a pro bono szcéna legnevesebb képviselői, az előadók
közt lesz többek között Navracsics Tibor is.
Egy, a Magyar Adományozói Fórum által
készített kutatás[1] szerint
egyre több vállalat nyújt ma már Magyarországon is pro bono szolgáltatásokat civilek
számára. A klasszikus vállalati önkéntes programok mellett a pro bono esetében
a cégek vagy munkavállalók szakmai tudásukkal segítik a civil szervezetek
munkáját a kommunikációs kampánytól a jogi tanácsadáson át a stratégiai
tervezésig. Ez a fajta támogatás amellett, hogy a civilek számára sok esetben
hiánypótló, a vállalatok eredményessége és a munkáltatói márka számára is fontos
hozzáadott értéket képvisel.
A
Global Pro Bono Network[2] tagszervezetei körében végzett belső felmérés
alapján – amelynek eredményeit elsőként a European Pro Bono Summit keretein
belül mutatják be – a megkérdezett civil szervezetek negyede (22%) marketing
szakmai támogatást igényelne, amennyiben erre lehetőség adódik, közel húsz
százalékuk (19%) stratégiai tanácsadásban és pénzügyi területen (15%) számítana
segítségre. A kutatásból az is kiderült, hogy a civilek számára a HR- és
IT-területen tevékenykedő szakemberek tudása is hasznos lenne.
A vállalatok támogatási stratégiáját
vizsgálva látszik, hogy a leggyakrabban (34%) a kereskedelmi bankok és a
tanácsadói szektor (21%) területéről mutatkozik nyitottság a pro bono programok
indítására, de a gyógyszergyártás, a reklám, valamint a PR-területén
tevékenykedő vállalatok részéről is van igény a szakértelmen alapuló programok
indítására.
Budapesten találkoznak a pro bono legnevesebb képviselői
2017. október 19-20. között
Budapest ad otthont az évente megrendezésre kerülő második European Pro Bono
Summit nemzetközi konferenciának, amelyre több mint 20 országból – többek
között Franciaországból, az Amerikai Egyesült Államokból, Kanadából és Brazíliából
is – érkeznek előadók. Az esemény első napjának helyszíne a GE Váci úti konferenciaterme,
míg a második nap – a KPMG támogatása mellett – a Közép Európai Egyetem (CEU) Nádor
utcai kampuszában kerül megvalósításra. A Summiton Navracsics Tibor oktatásért, kultúráért, ifjúságért és sportért
felelős biztos a pro bono Európai Unióban rejlő kilátásairól tart előadást. Az
esemény további résztvevői Joerg Bauer,
a GE Magyarország elnöke, Michael
Carlson, a KPMG partnere, Markus Hipp, a BMW Alapítvány igazgatója, Liviu Matei a CEU Pro-Rektora, Joel
Bashevkin San Franciscóból érkező pro bono- és CSR program tanácsadó, valamint
számos további neves előadó.
A kétnapos nemzetközi
csúcstalálkozón az üzleti és a nonprofit szféra vezetői találkoznak egymással,
lehetőséget biztosítva a közös eszmecserére. A rendezvény az Önkéntes Központ
Alapítvány szervezésében valósul meg, szoros együttműködésben a Global Pro Bono
Hálózat tagszervezeteivel. Az esemény főtámogatója a BMW Herbert Quandt
Alapítvány, a Francia Külügyminisztérium, a GE,
a KPMG, a DENTONS, a Generali, az E.ON, a PwC, a TESCO és a Coca Cola HBC.
„Mindannyiunk érdeke, hogy a pro bono elköteleződések európai szinten
megerősödjenek és folyamatos fejlődési lehetőséget kínáljanak, fontos
társadalmi ügyek mellett elkötelezett szervezetek számára. A vállalati
szaktudások ilyen fajta kiaknázása szoros összhangban van az Európai Unió által
megfogalmazott tudás alapú társadalom kialakításával” – mondta el Navracsics Tibor oktatásért,
kultúráért, ifjúságért és sportért felelős biztos.
„Mára a vállalati önkéntesség mindennapos gyakorlattá kezd válni a nagyvállalatok
körében, de még viszonylag kevesen vannak azon cégek, melyek igazán értik a
szakértelmen alapuló önkéntes programok jelentőségét. A meggyőzés, a
hitelesítés és ezen programok elterjesztése miatt is nagy jelentőséggel bír,
hogy a pro bono szakma európai szintű találkozóját Budapesten tarthatjuk” –
magyarázza F. Tóth András, az Önkéntes Központ Alapítvány ügyvezető
igazgatója, a European Pro Bono Summit főszervezője.
„A GE-ben úgy hisszük, a pro bono jellegű önkéntesség a vállalati
önkéntesség jövője; éppen ezért vállaltuk, hogy az Európai Pro Bono Summit első
napjának házigazdái leszünk. Cégünk kiemelt figyelmet fordít a tudás-alapú
önkéntes kezdeményezések népszerűsitésére, illetve arra, hogy azok mind a
vezetőképző programjaink, mind a céges kultúránk szerves részévé váljanak”
– mondta el Joerg Bauer, a GE
Magyarország elnöke.
„A pro bono programokban mi egy minden fél számára nyertes lehetőséget
látunk. Vállalatunknál elérhető tudást és képességeket a közjó szolgálatába
állítjuk, ezzel nemcsak a nagyobb társadalmi hatás eléréséhez, hanem munkatársaink
jóllétéhez, szakmai- és személyes fejlődéséhez is hozzájárulunk” – mondta Szabó István, a KPMG vállalati
felelősségvállalási vezetője.
A konferencia záróeseményeként
megtartják az első Pro Bono Fuck Up Night programot, amelyen neves szakemberek
mesélnek őszintén a pro bono területén megélt kudarcaikról és bukásaikról.
Indiából, Kanadából, Franciaországból és az Amerikai Egyesült Államokból is
érkeznek erre a programra előadók. A program ezen eleme a Prezi- House of
Ideasban kerül megvalósításra.
[2]A BMW Foundation és a Taproot Alapítvány által 2013-ban életre hívott Global
Pro Bono Networknek jelenleg 42 tagszervezete van a világ 30 országából és
régiójából. http://globalprobono.org/