Az Önkéntes Központ
Alapítvány (ÖKA) szakmai fórumot szervezett önkéntes menedzserek, intézmények, civil
szervezetek, szakértők számára 2016. március 31-én a MEREK Holnap Háza
konferenciatermében. A találkozó célja az volt, hogy a területért felelős
szervek képviselői, szakértők és elkötelezett fejlesztők közösen gondolkodhassanak
az önkénteseket koordináló menedzser, szakmai elismertségének erősítésen.
Az ÖKA több mint egy évtizednyi tapasztalata
alapján az önkéntesek fogadásának, megtartásának és az eredményes önkéntes
programok szervezésének elengedhetetlen sarokköve egy olyan szakember, aki
összefogja, átlátja és irányítja az önkénteseket, tehát egy jól felkészült
önkéntes menedzser. Az Alapítvány
nemzetközi projekt “Wake-Up call: Volunteer Manager Role!”
(2014-1-RO01-KA205-002734.) keretében európai szinten vizsgálta az önkéntes
menedzser tevékenységi körét, feladatait, illetve az ehhez szükséges
képességeket, ismereteket és tapasztalatot valamint a szükséges felkészítést és
a már meglévő tudás elismerésének lehetőségeit.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy jelenleg
nem kellőképpen elismert ez a feladatkör, így nem is lehet hozzárendelni az
önkéntes programok fejlődéséhez szükséges további erőforrásokat. Márpedig az
önkéntesek hozzájárulása a hazai GDP-hez konkrétan mérhető és egyre nagyobb
teret kap az állampolgárok szociális, egészségügyi ellátásba, kulturális programokba
történő bevonása, így automatikusa nő az önkéntesek megfelelő koordinálásának a
jelentősége. Az önkéntes menedzser ismereteinek és feladatkör fontosságára fel
kell hívni a figyelmet, mert nélkülük nem jöhetnek létre megfelelő színvonalú
önkéntes programok. A Wake Up Call projekt apropóján fontosnak éreztük közösen
végiggondolni, hogy mit kell szervezési, képzési, módszertani, szabályozási és
finanszírozási szinten megváltoztatni azért, hogy minél több helyen kellően
felkészült menedzserek jelenhessenek meg. Az ÖKA felkérése alapján neves
előadók ismertették véleményüket, mind az állami, mind a civil szektorból.
Nyitrai Imre, az Emberi Erőforrás
Minisztériuma, szociálpolitikáért felelős helyettes államtitkára az intézményi
önkéntes programok támogatása a szabályozás eszközrendszerével c. előadásában
kiemelte, hogy a „szociális területen kulcsfontosságú
az önkéntesség. Az a törekvésünk, hogy ez szervesen beépüljön a Szociális és
Gyermekvédelmi Főigazgatóság minőségpolitikájába."
Benedek István Zsolt, a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság,
főigazgató-helyettese szerint
"Minden megyében óriási szükség van az önkéntesek tevékenységére. Az
SzGYF intézményeiben 50.000 ellátott, 25.000 alkalmazott található, becslésünk
szerint a jövőben legalább 10.000 önkéntes számára tudunk feladatot
biztosítani. Ennek megfelelő előkészítésére - várhatóan júniustól - képzéseket
biztosítunk az intézményeink számára, együttműködésben az Önkéntes Központ
Alapítvánnyal!”
Dr. Jádi Dániel, Nemzetgazdasági
Minisztérium, Szakképzésért és Felnőttképzésért Felelős Helyettes
Államtitkárság, Szak- és Felnőttképzési Szabályozási Főosztály, Szakképzési
Osztály szakképzési jogi referense az önkéntes menedzser, mint szakma hazai felnőtt
illtetve szakképzési lehetőségeiről és feladatairól tájékoztatta a
jelenlévőket.
Hadrévy Borbála, az Önkéntes Központ
Alapítvány programvezetője bemutatta a a Wake Up Call Erasmus+ projekt
eredményeit, előállított eszközeit, kifejtve az önkéntes menedzser szakmai
profilját, képzési tematikáját, validációs eljárását illetve az önkéntes programok
minőségi kritériumait, mely dokumentumok az onkentes.hu oldalon elérhetőek.
Jelena Kamenko, az Eszéki Önkéntes Központ
programvezetője előadásában a horvátországi önkéntes koordinátorok, szakmai jegyzékbe
vételének folyamatát és hatásait mutatta be.
Dr. Arapovics Mária, az ELTE egyetemi
adjunktusa az önkéntes menedzser szakmává alakításának lehetőségeivel kapcsolatos
értékes gondolatait, kérdésfelvetéseit és gyakorlati tapasztalatait osztotta
meg a közönséggel.
Csordás Izabella, a Szépművészeti Múzeum
önkéntes programjának alapítója saját, személyes tapasztalatait fogalmazta meg
az önkéntes programok koordinációjának eredményei és nehézségei tükrében.
Vágvölgyi Gusztáv, az Inspi-Ráció Egyesület
szervezetfejlesztési szakembere és az Önkéntes Központ Alapítvány kuratóriumi
tagja az önkéntes menedzsment képzések tapasztalatairól számolt be és vetette
össze a vállalati HR vezetők és az önkéntes koordinátorok felkészítésének és
tudásigényének a párhuzamait.
Az előadásokat a résztvevők kiscsoportos munkája
követte az alábbi kérdések mentén:
Mit tehet az intézmény/szervezet
az önkéntes menedzser elfogadottságáért?
Milyen az ideális önkéntes
koordinátor?
Tapasztalattal rendelkező
önkéntes menedzserek hozott tudásának beszámítása, elismerése, validálása?
Önkéntes menedzser képzéssel
kapcsolatos teendők?
F.
Tóth András, az ÖKA ügyvezető igazgatója zárásként kiemelte, hogy az ÖKA a
témát a jövőben is kiemelten kezeli és az ÖKA a továbbiakban is egyeztet az
Emberi Erőforrások Minisztériumával illetve annak háttérszerveivel, a megfelelő
szabályozási és finanszírozási környezet megteremtése érdekében.